1 lutego 2023
Zasady dofinansowania w sprawie likwidacji barier
Zasady dofinansowania
ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych oraz usług tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika w 2023 r.
Zarządzenie nr 1/2023
Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie
z dnia 16 stycznia 2023 r.
ZAKTUALIZOWANE Aneksem Nr 1 z dnia 3 lipca 2023
w sprawie zasad dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych oraz usług tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika w 2023 r.
Na podstawie § 5 ust 4 Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie przyjętego uchwałą Nr 54/502/2016 Zarządu Powiatu w Mrągowie z dnia 29 marca 2016 r., w związku z art. 35A ust 1 pkt 7 lit „b”, „d”, „f” ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 3100 ze zm.), § 2 pkt 2 i 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatów, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2015 r poz. 926 ze zm.).
§ 1
Ustala się zasady dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych oraz usług tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika, stanowiące załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Traci moc Zarządzenie Nr 6/2022 Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie z dnia 12 kwietnia 2022 r. w sprawie zasad dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych oraz usług tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika w 2022 roku.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
§ 1
OGÓLNE WARUNKI UZYSKANIA DOFINANSOWANIA DO LIKWIDACJI BARIER ZE ŚRODKÓW PFRON
- Wnioski o likwidację barier składa się :
- elektronicznie - za pośrednictwem strony internetowej https://sow.pfron.org.pl/
- papierowo - w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie (dalej PCPR) w Mrągowie,
ul. Warszawska 53, 11-700 Mrągowo,
wnioski dostępne są w siedzibie jednostki oraz w Biuletynie Informacji Publicznej PCPR
w Mrągowie : https://www.bip.pcpr.powiat.mragowo.pl/ w zakładce „Druki do pobrania”
- O dofinansowanie ze środków PFRON do likwidacji barier mogą ubiegać się osoby:
- do 16 roku życia posiadające aktualne orzeczenie zaliczające je do osób niepełnosprawnych
- powyżej 16 roku życia posiadające aktualne orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym lub umiarkowanym (bądź równoważne orzeczenia z ZUS, KRUS, Komisji Inwalidztwa i Zatrudnienia).
- Wnioski dotyczące osób do 16 r. życia rozpatrywane są poza kolejnością.
- Wysokość dofinansowania do likwidacji barier może wynosić maksymalnie do 95% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
Za koszty przedsięwzięcia uznaje się koszty bezpośrednio związane z likwidacją bariery, do których nie zalicza się m. in kosztów transportu, ubezpieczenia, licencji oraz dodatkowych elementów niebędących przedmiotem umowy o dofinansowanie.
Maksymalne kwoty dofinansowań ustalane są oddzielnie dla likwidacji barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się. - Dofinansowanie nie obejmuje kosztów realizacji zadania poniesionych przed zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków PFRON.
- Wnioski o dofinansowanie można składać w każdym czasie z zastrzeżeniem, że wnioski rozpatrywane są w roku ich złożenia. Niezrealizowane wnioski nie są przekazywane do realizacji w latach kolejnych. W przypadku przyznania dofinansowania i zawarcia umowy - zadanie musi zostać zrealizowane i rozliczone w tym samym roku.
- Wnioskodawca, któremu nie zostało przyznane dofinansowanie z powodu niewystarczającej ilości środków PFRON przeznaczonych na likwidację barier w danym roku, może wystąpić
o dofinansowanie ponownie w roku następnym. Konieczne jest jednak ponowne złożenie wniosku wraz z aktualnymi załącznikami. - W przypadku śmierci Wnioskodawcy przed zawarciem umowy między Powiatem Mrągowskim a wnioskodawcą - wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.
- Wnioski dotyczące likwidacji barier rozpatrywane są indywidualnie przez Komisję ds. rozpatrywania wniosków na podstawie informacji w nich zawartych oraz po analizie załączonych dokumentów.
- Dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio na te cele dofinansowanie ze środków Funduszu. W przypadku złożenia wniosku przez ww. osoby, wniosek zostaje rozpatrzony negatywnie.
- Wysokość przyznanego dofinansowania, sposób wypłacenia oraz zasady rozliczania określa umowa zawarta z Wnioskodawcą.
- Dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje, jeżeli podmiot ubiegający się o dofinansowanie ma zaległości wobec Funduszu lub podmiot ten był, w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, stroną umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu, rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie tego podmiotu.
- Wydatki na dofinansowanie likwidacji barier powinny być dokonane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów.
- Wnioskodawcy, którzy złożyli wnioski o dofinansowanie zadań w ramach środków pochodzących z algorytmu, a spełniają warunki uczestnictwa w programie „Aktywny Samorząd” a przedmiot wniosku mieści się w ramach tego programu oraz posiadane w ramach programu środki umożliwiają realizację tego wniosku, są rozpatrywane negatywnie.
§ 2
SZCZEGÓŁOWE ZASADY DOTYCZĄCE LIKWIDACJI BARIER ARCHITEKTONICZNYCH
BARIERY ARCHITEKTONICZNE to wszelkie utrudnienia występujące w budynku i jego najbliższej okolicy, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki użytkowania uniemożliwiają lub utrudniają osobom niepełnosprawnym swobodę ruchu i uczestnictwo w życiu społecznym. Bariery architektoniczne obejmują wszystkie elementy budowlane, które ze względu na swoją formę lub sposób użytkowania w pewnym stopniu utrudniają, czy wręcz uniemożliwiają swobodę przemieszczania się.
I ZASADY UDZIELANIA OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM DOFINANSOWAŃ ZE ŚRODKÓW PFRON NA LIKWIDACJĘ BARIER ARCHITEKTONICZNYCH
- Dofinansowaniem ze środków Funduszu PFRON może być objęta likwidacja barier architektonicznych tylko w budynkach mieszkalnych już istniejących.
- Dofinansowaniem nie może być objęte :
- dostosowanie pomieszczeń w budynkach w stanie deweloperskim,
- montaż urządzeń w częściach wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych np. poręczy, windy, platformy,
- prace remontowo-wykończeniowe niewpływające na poprawę funkcjonowania osoby niepełnosprawnej, lecz stanowiące podniesienie standardu pomieszczeń, np. wymiana instalacji wod.-kan. czy elektrycznej.
- O dofinansowanie ze środków PFRON likwidacji barier architektonicznych mogą ubiegać się:
- osoby niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (bądź orzeczeniem równoważnym) oraz dzieci i młodzież do 16 r.ż. z orzeczoną niepełnosprawnością, posiadające problemy w poruszaniu się, w szczególności osoby:
- poruszające się na wózkach inwalidzkich,
- o kulach,
- o lasce,
- przy pomocy balkonika,
- niedowładem ciała,
- po amputacjach
co zostało potwierdzone zaświadczeniem lekarskim.
Osoby posiadające orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym z symbolem 05-R lub/i 10-N zwolnione są z obowiązku dostarczenia zaświadczenia lekarskiego.
- osoby niepełnosprawne z dysfunkcją narządu wzroku ze znacznym stopniem niepełnosprawności (bądź orzeczeniem równoważnym) tj. dorośli i dzieci niewidome
i niedowidzące, co musi być potwierdzone zaświadczeniem lekarskim.
- osoby niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (bądź orzeczeniem równoważnym) oraz dzieci i młodzież do 16 r.ż. z orzeczoną niepełnosprawnością, posiadające problemy w poruszaniu się, w szczególności osoby:
- Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych przysługuje osobom, które są właścicielami nieruchomości lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości lub posiadającymi zgodę właściciela lokalu lub budynku mieszkalnego, w którym stale zamieszkują, na dokonanie likwidacji barier architektonicznych.
- Wszystkie prace budowlane winny być realizowane zgodnie z wymogami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz. U. 2021 poz. 2351 ze zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( t.j. Dz.U. z 2022 poz. 1225).
- Koszty i obowiązek uzyskania odpowiednich pozwoleń, dokonania zgłoszeń leżą po stronie wnioskodawcy.
- Rozpatrzenie wniosku poprzedzone jest wizją lokalną pracowników PCPR.
- PCPR dokonuje kwalifikacji zakresu rzeczowego dofinansowania oceniając indywidualne potrzeby osoby niepełnosprawnej wynikające z posiadanej niepełnosprawności oraz niezbędność planowanego przedsięwzięcia w procesie rehabilitacji społecznej.
- Brak możliwości zaliczkowego wypłacania środków finansowych na likwidację barier architektonicznych .
- Brak możliwości przekazania środków finansowych w kasie lub przekazem pocztowym.
- Wnioskodawca sam dokonuje wyboru firmy (wykonawcy), PCPR nie ponosi odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania robót wskazanych w umowie przez wykonawcę, w szczególności z tytułu ich wad i powstałej w związku z tym szkody, opóźnienia oraz wykonania prac niezgodnie z wymogami określonymi w przepisach prawa budowlanego.
II WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA DO LIKWIDACJI BARIER ARCHITEKTONICZNYCH WYNOSI:
- dzieci i młodzieży do 16 r. ż. – 95% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności poruszające się przy pomocy wózka inwalidzkiego - 95% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności- poruszające się przy pomocy innych osób lub przyrządów takich jak np.: balkonik, laska, kula– 90% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności poruszające się samodzielnie - 85% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności 70% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności niewidome i niedowidzące 80% kosztów przedsięwzięcia.
III WYKAZ PRAC OBJĘTYCH DOFINANSOWANIEM ZE ŚRODKÓW PFRON W ROKU 2023 DOTYCZĄCYCH LIKWIDACJI BARIER ARCHITEKTONICZNYCH
W celu wydatkowania środków publicznych w sposób celowy i oszczędny, ustala się górną granicę kosztów przedsięwzięcia, która będzie podstawą wyliczenia dofinansowania w sytuacji, gdy rzeczywisty koszt likwidacji bariery będzie wyższy.
- Osoby niepełnosprawne z dysfunkcją narządu wzroku ze znacznym stopniem niepełnosprawności (bądź orzeczeniem równoważnym) oraz niewidome i niedowidzące dzieci i młodzież do 16 r. ż. mogą ubiegać się o dofinansowanie:
Górne granice kosztu przedsięwzięcia:- likwidacji progów – 150 zł/szt.
- wymiany okładziny podłogowej (w miarę konieczności z podłożem w przypadku stwarzania zagrożenia) - 4 000 zł (całość prac)
- zakupu i montażu oporęczowania mieszkania maksymalnie 200 zł za 1 m bieżący
- trwałego oznakowania narożników budynku, schodów 1 500 zł (całość prac)
- fakturowania ciągów komunikacyjnych (do wysokości 1,5m) 2 000 zł (całość prac)
- Osoby niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (bądź orzeczeniem równoważnym) oraz dzieci i młodzież do 16 r.ż. z orzeczoną niepełnosprawnością, posiadające problemy w poruszaniu się, mogą ubiegać się o dofinansowanie:
Górne granice kosztu przedsięwzięcia:- budowy pochylni i dojścia do budynku mieszkalnego, zapewniającego osobom niepełnosprawnym na wózkach inwalidzkich samodzielny dostęp do lokalu, do kwoty 10 000,00 zł (całość prac),
- zakupu, dostawy i montażu krzesełka schodowego 10 000 zł (całość prac),
- zakupu, dostawy i montażu windy przyściennej 25 000 zł (całość prac),
- zakupu, dostawy i montażu ram podjazdowych, szyn maksymalnie do 3 000zł (całość prac),
- likwidacji progów - 150 zł/szt.,
- wymiany okładziny podłogowej (w miarę konieczności z podłożem w przypadku stwarzania zagrożenia) - 4 000 zł (całość prac),
- przystosowania bądź utworzenia pomieszczenia sanitarno-higienicznego:
Przedmiot dofinansowania |
kwota maksymalna zakupu/usługi będąca podstawą wyliczenia kwoty dofinansowania w złotych |
umywalka podwieszana z armaturą, bez szafki, syfon przyścienny, zalecana szerokość min 60 cm |
400 |
bateria umywalkowa |
250 |
misa ustępowa z armaturą |
1100 |
wspornik kotary wraz z kotarą |
250 |
odpływ liniowy/ kratka ściekowa |
500 |
niski brodzik max 3 cm |
800 |
kabina prysznicowa |
1200 |
ściana prysznicowa |
600 |
drzwi wewnętrzne łazienkowe z ościeżnicą i klamką o wymiarach w świetle 80-90 cm |
1000 |
poręcz uchylna montowana do ściany |
450 |
poręcz kątowa 90 stopni montowana do ściany |
250 |
uchwyty inne |
250 |
krzesełko prysznicowe montowane do ściany |
1000 |
krzesełko prysznicowe wolnostojące |
400 |
bateria prysznicowa |
400 |
okładzina ścienna z płytek ceramicznych z fugą i klejem, wyłącznie w miejscach sanitarnych tj. powierzchnia kąpielowa, powierzchnia umywalkowa, max do 6 m2 |
80zł/mkw |
Płytki podłogowe klasa minimum R11 z fugą i klejem, nie więcej niż 120 zł/m2 |
120/mkw |
obniżenie/podwyższenie gniazd elektrycznych, łączników światła i innych |
100/szt. |
usługa budowlana , w tym hydrauliczna, elektryczna i inne |
100% wartości cen materiałów |
3. W szczególnych i uzasadnionych pisemnie przez wnioskodawcę przypadkach, dofinansowaniem ze środków Funduszu mogą być objęte zakupy urządzeń, przedmiotów, robót lub inne czynności z zakresu likwidacji barier architektonicznych, niewymienione w wykazie. W celu ustalenia rzeczywistego kosztu przedsięwzięcia stanowiącego przedmiot dofinansowania należy do wniosku dołączyć planowany opis przedsięwzięcia oraz co najmniej dwie oferty cenowe od 2 różnych wykonawców. Kwota dofinansowania będzie ustalona indywidualne z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności, samodzielności oraz sytuacji finansowej wnioskodawcy.
Przekroczenie kosztów realizacji likwidacji barier architektonicznych ponad wysokość przyznanego dofinansowania, wnioskodawca pokrywa ze środków własnych.
IV WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wypełniony wniosek o przyznanie dofinansowania.
- Klauzula informacyjna RODO wnioskodawcy – załącznik nr 1.
- Kopia aktualnego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność Wnioskodawcy (oryginał do wglądu).
- Kopia aktualnych orzeczeń o niepełnosprawności bądź orzeczeń równoważnych osób mieszkających z osobą niepełnosprawną (oryginał do wglądu).
- Zaświadczenie lekarskie (ważne jest 90 dni od dnia wystawienia) - jeżeli jest wymagane – załącznik nr 2.
- Kopie (oryginał do wglądu) aktualnych dokumentów potwierdzających własność do nieruchomości lub wieczyste użytkowanie, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych.
- Pisemna zgoda właściciela/właścicieli budynku/lokalu na wykonanie robót we wnioskowanym zakresie – załącznik nr 3
- Oświadczenie o miejscu pobytu stałego w miejscu realizacji przedsięwzięcia- załącznik nr 4.
- Szkic pomieszczeń, których dotyczy likwidacja barier architektonicznych (z podaniem ich wymiarów, obecnego i projektowanego układu funkcjonalnego),
- Kopia pełnomocnictwa lub odpis postanowienia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego (oryginał do wglądu) w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna działa przez pełnomocnika lub opiekuna prawnego.
- Wypełniona Karta przedmiotu dofinansowania dotycząca dostosowania lub utworzenia pomieszczenia łazienki - załącznik nr 5.
- Dwie oferty cenowe od 2 różnych wykonawców, w przypadku ubiegania się o likwidację bariery architektonicznej, inne niż dostosowanie lub utworzenia pomieszczenia łazienki.
V TRYB ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW:
- Złożenie pisemnego wniosku do PCPR w Mrągowie, ul. Warszawska 53, 11-700 Mrągowo bądź elektronicznie za pośrednictwem strony internetowej https://sow.pfron.org.pl/
- Wniosek podlega weryfikacji formalnej. W przypadku stwierdzenia braków/uchybień w złożonym wniosku, w terminie 10 dni od daty złożenia wniosku informuje się pisemnie Wnioskodawcę o stwierdzonych brakach/uchybieniach i wzywa do ich usunięcia w terminie 30 dni (licząc od daty odbioru informacji). Nieusunięcie ich w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
- W indywidualnych przypadkach PCPR wzywa wnioskodawcę do złożenia w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 14 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania, dodatkowych wyjaśnień w sprawie lub dostarczenia niezbędnych dokumentów.
- Wnioski zaopiniowane formalnie jako poprawne podlegają wizji lokalnej w miejscu planowanej likwidacji barier z udziałem pracowników PCPR w celu weryfikacji zasadności wniosku oraz zgodności stanu faktycznego ze stanem podanym we wniosku. Termin wizji zostaje ustalony telefonicznie. Z ustaleń z przeprowadzonej wizji sporządza się protokół, który podpisuje wnioskodawca oraz pracownicy PCPR.
- Pracownik PCPR po przeprowadzeniu wizji lokalnej przekazuje poprawny pod względem formalnym wniosek do Komisji ds. rozpatrywania wniosków w celu jego zaopiniowania i oceny czy wniosek jest zasadny merytorycznie.
- W przypadku gdy Komisja pod kątem zasadności opiniuje wniosek negatywnie, przedstawia go do rozpatrzenia Dyrektorowi PCPR. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku w terminie 7 dni zostaje wysłana informacja o odmowie przyznania dofinansowania wraz z uzasadnieniem.
- Dyrektor PCPR rozpatruje wniosek biorąc pod uwagę opinię Komisji.
- PCPR informuje pisemnie wnioskodawcę o przyznaniu dofinansowania w terminie 7 dni od dnia rozpatrzenia kompletnego wniosku, wraz ze wskazaniem kwoty przyznanego dofinansowania oraz z prośba o informację zwrotną dotyczącą przyjęcia bądź odmowy przyjęcia dofinansowania. Odmowę należy złożyć na piśmie.
- W przypadku przyjęcia dofinansowania Wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o posiadaniu wymaganej kwoty wkładu własnego.
- Zostaje zawarta umowa cywilnoprawna pomiędzy Powiatem Mrągowskim a wnioskodawcą na dofinansowanie likwidacji bariery.
- Wnioskodawca podpisuje umowę z wybranym przez siebie wykonawcą (prowadzącym działalność gospodarczą) likwidacji barier architektonicznych i dostarcza ją w terminie 7 dni do PCPR.
- Przekroczenie kosztów ponad wysokość przyznanego dofinansowania, także w przypadkach, gdy niezbędne było wykonanie dodatkowych robót budowlanych, wnioskodawca pokrywa ze środków własnych.
- Rozliczenie dofinansowania likwidacji barier architektonicznych odbywać się będzie po:
- zakończeniu prac, zgłoszonych przez wnioskodawcę co najmniej 7 dni przed ich planowanym zakończeniem,
- po dokonaniu odbioru wykonanych robót protokołem odbiorczym, podpisanym w obecności wnioskodawcy , wykonawcy oraz pracowników PCPR,
- przedłożeniu faktury/rachunku wystawionej przez wykonawcę na wnioskodawcę, zawierającej informację o uiszczeniu przez Wnioskodawcę wkładu własnego lub przedłożenie dowodu wpłaty,
- przekazanie dofinansowania nastąpi w kwocie wynikającej ze zweryfikowanych dokumentów rozliczeniowych na wskazany rachunek bankowy wykonawcy robót lub wnioskodawcy.
§ 3
LIKWIDACJA BARIER W KOMUNIKOWANIU SIĘ
BARIERY W KOMUNIOWANIU SIĘ są to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające swobodne porozumiewanie się lub przekazywanie informacji.
I ZASADY UDZIELANIA OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM DOFINANSOWAŃ ZE ŚRODKÓW PFRON NA LIKWIDACJĘ BARIER W KOMUNIKOWANIU SIĘ.
- Dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio na ten cel dofinansowanie ze środków PFRON.
- O dofinansowanie ze środków PFRON likwidacji barier w komunikowaniu mogą ubiegać się:
- dzieci i młodzież niepełnosprawna do 16 r.ż. :
- głuchoniema, niedosłysząca, niewidoma, niedowidząca, posiadająca orzeczenie dotyczące narządu wzroku, słuchu i mowy,
- z innymi niepełnosprawnościami ograniczającymi kontakt z otoczeniem :
- ucząca się, posiadająca orzeczenie lub opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z informacją o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, terapii logopedycznej czy wczesnego wspomagania rozwoju,
- ucząca się, autystyczna, mająca ewidentne problemy z komunikowaniem się,
- ucząca się, niepełnosprawna ruchowo, w normie intelektualnej,
- młodzież niepełnosprawna od 17 r.ż. do 24 r.ż., w stopniu umiarkowanym lub znacznym, ucząca się (wymagane zaświadczenie ze szkoły o pobieraniu nauki):
- głuchoniema, niedosłysząca, niewidoma, niedowidząca, posiadająca orzeczenie wydane na narząd wzroku, słuchu i mowy,
- z innymi niepełnosprawnościami ograniczającymi kontakt z otoczeniem,
- autystyczna, mająca ewidentne problemy z komunikowaniem się
- niepełnosprawna ruchowo, w normie intelektualnej
- dorosłe osoby niepełnosprawne, w szczególności:
- ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem równoważnym, niewidome, niedowidzące, głuchonieme, niedosłyszące, posiadające orzeczenie dotyczące narządu wzroku, słuchu i mowy,
- ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem równoważnym, z innymi niepełnosprawnościami ograniczającymi kontakt z otoczeniem.
- dzieci i młodzież niepełnosprawna do 16 r.ż. :
- Brak jest możliwości zaliczkowego wypłacania środków finansowych na likwidację barier w komunikowaniu się oraz przekazania środków finansowych w kasie lub przekazem pocztowym.
- Wybór sprzedawcy przedmiotu dofinansowania lub usługodawcy należy do wnioskodawcy.
II WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA DO LIKWIDACJI BARIER W KOMUNIKOWANIU SIĘ WYNOSI:
- dzieci do 16 r. ż. – 95% kosztów przedsięwzięcia,
- młodzież ucząca się od 17 do 24 r.ż.- 95% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności - 85% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności - 75% kosztów przedsięwzięcia,
III WYKAZ SPRZĘTU OBJĘTEGO DOFINANSOWANIEM ZE ŚRODKÓW PFRON W ROKU 2023 DOTYCZĄCYM LIKWIDACJI BARIER W KOMUNIKOWANIU SIĘ
W celu wydatkowania środków publicznych w sposób celowy i oszczędny, ustala się górną granicę kosztów przedsięwzięcia, która będzie podstawą wyliczenia dofinansowania w sytuacji, gdy rzeczywisty koszt likwidacji bariery będzie wyższy.
- Górne granice kosztu przedsięwzięcia:
- komputer stacjonarny lub komputer przenośny typu laptop wraz z oprogramowaniem systemowym i podstawowym oprzyrządowaniem – 3 600 zł,
- tablet – 1 100 zł,
- czytak, dyktafon dla osoby z dysfunkcją narządu wzroku – 600 zł,
- zakup i montaż sygnalizatorów świetlnych oraz innych sygnalizatorów optycznych i wibracyjnych zastępujących dźwięk – 2 000 zł,
- budzik świetlny lub wibracyjny – 150 zł,
- słuchawki np. wspomagające odbiór dźwięków z telewizora lub innego sprzętu – 2 000 zł,
- aparat telefoniczny z klawiaturą Braille’a – 600 zł,
- urządzenie do pisania pismem Braille’a – 200 zł,
- syntezator mowy – 2 000 zł,
- komunikator typu „mówik” - 2 000 zł,
- specjalistyczne programy komputerowe (np. logopedyczne i inne) – 2 600 zł.
- W szczególnych i uzasadnionych pisemnie przez wnioskodawcę przypadkach, dofinansowaniem ze środków Funduszu mogą być objęte zakupy urządzeń, przedmiotów, robót lub inne czynności z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się niewymienione w wykazie. W celu ustalenia rzeczywistego kosztu przedsięwzięcia stanowiącego przedmiot dofinansowania należy do wniosku dołączyć planowany opis przedsięwzięcia oraz co najmniej dwie oferty cenowe od 2 różnych wykonawców. Kwota dofinansowania będzie ustalona indywidualne z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności, samodzielności oraz sytuacji finansowej wnioskodawcy.
Przekroczenie kosztów realizacji likwidacji barier w komunikowaniu się ponad wysokość przyznanego dofinansowania, wnioskodawca pokrywa ze środków własnych.
IV WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wypełniony wniosek o przyznanie dofinansowania.
- Klauzula informacyjna RODO wnioskodawcy – załącznik nr 1
- Kopia aktualnego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność Wnioskodawcy (oryginał do wglądu).
- Kopia aktualnych orzeczeń o niepełnosprawności bądź orzeczeń równoważnych osób mieszkających z osobą niepełnosprawną (oryginał do wglądu).
- Zaświadczenie lekarskie (ważne jest 90 dni od dnia wystawienia) – załącznik nr 2
- W przypadku posiadania, opinia lub orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Zaświadczenie o pobieraniu nauki w szkole średniej, policealnej lub uczelni wyższej.
- Kopia pełnomocnictwa lub odpis postanowienia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego (oryginał do wglądu) w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna działa przez pełnomocnika lub opiekuna prawnego.
- Dwie oferty cenowe od 2 różnych sprzedawców.
V TRYB ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW:
- Złożenie pisemnego wniosku do PCPR w Mrągowie, ul. Warszawska 53, 11-700 Mrągowo bądź elektronicznie za pośrednictwem strony internetowej https://sow.pfron.org.pl/
- wniosek podlega weryfikacji pod kątem formalnym. W przypadku stwierdzenia braków/uchybień w złożonym wniosku, w terminie 10 dni od daty złożenia wniosku informuje się pisemnie Wnioskodawcę o stwierdzonych brakach/uchybieniach i wzywa do ich usunięcia w terminie 30 dni (licząc od daty odbioru informacji).
Nieusunięcie ich w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, - w indywidualnych przypadkach PCPR wzywa wnioskodawcę do złożenia w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 14 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania, dodatkowych wyjaśnień w sprawie lub dostarczenia niezbędnych dokumentów,
- wnioski poprawne pod względem formalnym, pracownik PCPR przekazuje do Komisji ds. rozpatrywania wniosków w celu jego zaopiniowania i oceny czy wniosek jest zasadny merytorycznie,
- W przypadku gdy Komisja pod kątem zasadności opiniuje wniosek negatywnie, przedstawia go do rozpatrzenia Dyrektorowi PCPR. W przypadku negatywnego rozpatrzenia w terminie 7 dni zostaje wysłana informacja o odmowie przyznania dofinansowania wraz z uzasadnieniem,
- Dyrektor PCPR rozpatruje wniosek biorąc pod uwagę opinię Komisji,
- PCPR informuje pisemnie wnioskodawcę o przyznaniu dofinansowania w terminie 7 dni od dnia rozpatrzenia kompletnego wniosku, wraz ze wskazaniem kwoty przyznanego dofinansowania oraz z prośba o informację zwrotną dotyczącą przyjęcia bądź odmowy przyjęcia dofinansowania. Odmowę należy złożyć na piśmie,
- w przypadku przyjęcia dofinansowania Wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o posiadaniu wymaganej kwoty wkładu własnego,
- zostaje zawarta umowa cywilnoprawna pomiędzy Powiatem Mrągowskim a wnioskodawcą na dofinansowanie likwidacji bariery,
- przekroczenie kosztów ponad wysokość przyznanego dofinansowania, wnioskodawca pokrywa ze środków własnych,
- rozliczenie dofinansowania likwidacji barier w komunikowaniu odbywać się będzie po:
- przedłożeniu faktury wystawionej przez sprzedawcę na wnioskodawcę, zawierającej informację o uiszczeniu przez wnioskodawcę wkładu własnego lub przedłożenie dowodu wpłaty wnioskodawcy,
- przekazanie dofinansowania nastąpi w kwocie wynikającej ze zweryfikowanych dokumentów rozliczeniowych na wskazany rachunek bankowy sprzedawcy lub wnioskodawcy.
- wniosek podlega weryfikacji pod kątem formalnym. W przypadku stwierdzenia braków/uchybień w złożonym wniosku, w terminie 10 dni od daty złożenia wniosku informuje się pisemnie Wnioskodawcę o stwierdzonych brakach/uchybieniach i wzywa do ich usunięcia w terminie 30 dni (licząc od daty odbioru informacji).
§ 4
LIKWIDACJA BARIER TECHNICZNYCH
BARIERY TECHNICZNE są to bariery uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie społeczne. Likwidacja tej bariery powinna spowodować sprawniejsze działanie tej osoby w społeczeństwie i umożliwić jej funkcjonowanie w życiu społecznym.
I ZASADY UDZIELANIA OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM DOFINANSOWAŃ ZE ŚRODKÓW PFRON NA LIKWIDACJĘ BARIER TECHNICZNYCH.
- Dofinansowanie likwidacji barier technicznych nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio na ten cel dofinansowanie ze środków PFRON.
- O dofinansowanie likwidacji barier technicznych mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności .
- Dofinansowaniem nie może być objęty montaż urządzeń w częściach wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych np. poręczy, windy, platformy,
- O dofinansowanie ze środków PFRON likwidacji barier technicznych mogą ubiegać się:
- osoby niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (bądź orzeczeniem równoważnym) oraz dzieci i młodzież do 16 r.ż. z orzeczoną niepełnosprawnością, posiadające problemy w poruszaniu się, w szczególności osoby:
- poruszające się na wózkach inwalidzkich,
- o kulach,
- o lasce,
- przy pomocy balkonika,
- niedowładem ciała,
- po amputacjach
co zostało potwierdzone zaświadczeniem lekarskim.
Osoby posiadające orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym z symbolem 05R lub/i 10-N zwolnione są z obowiązku dostarczenia zaświadczenia lekarskiego.
- osoby niepełnosprawne z dysfunkcją narządu wzroku ze znacznym stopniem niepełnosprawności (bądź orzeczeniem równoważnym) tj. dorośli i dzieci niewidome
i niedowidzące, co musi być potwierdzone zaświadczeniem lekarskim. - osoby niepełnosprawne dorośli i dzieci chorujące na cukrzycę lub na inne schorzenia powodujące konieczność przechowywania żywności lub leków w warunkach chłodniczych - tylko do zakupu chłodziarek.
- osoby niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (bądź orzeczeniem równoważnym) oraz dzieci i młodzież do 16 r.ż. z orzeczoną niepełnosprawnością, posiadające problemy w poruszaniu się, w szczególności osoby:
- Koszty i obowiązek uzyskania odpowiednich pozwoleń, dokonania zgłoszeń leżą po stronie osoby niepełnosprawnej.
- PCPR dokonuje kwalifikacji zakresu rzeczowego dofinansowania oceniając indywidualne potrzeby osoby niepełnosprawnej wynikające z posiadanej niepełnosprawności oraz niezbędność planowanego przedsięwzięcia w procesie rehabilitacji społecznej.
- Brak jest możliwości zaliczkowego wypłacania środków finansowych na likwidację barier technicznych oraz przekazania środków finansowych w kasie lub przekazem pocztowym.
- Wybór sprzedawcy przedmiotu dofinansowania lub usługodawcy należy do wnioskodawcy.
II WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA DO LIKWIDACJI BARIER TECHNICZNYCH WYNOSI:
- dzieci i młodzieży do 16 r. ż. – 95% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności poruszających się przy pomocy wózka inwalidzkiego - 95% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności- poruszających się przy pomocy innych osób lub oprzyrządowania takiego jak np.: balkonik, laska, kula – 90% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności poruszających się samodzielnie -85% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności posiadającym problemy w poruszaniu się - 60% kosztów przedsięwzięcia,
- osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności z dysfunkcją narządu wzroku (niewidomych i niedowidzących) - 80% kosztów przedsięwzięcia.
III WYKAZ SPRZĘTU OBJĘTEGO DOFINANSOWANIEM ZE ŚRODKÓW PFRON W ROKU 2023 DOTYCZĄCYM LIKWIDACJI BARIER TECHNICZNYCH
W celu wydatkowania środków publicznych w sposób celowy i oszczędny, ustala się górną granicę kosztów przedsięwzięcia, która będzie podstawą wyliczenia dofinansowania w sytuacji, gdy rzeczywisty koszt likwidacji bariery będzie wyższy.
Górne granice kosztu przedsięwzięcia:
- zakup, dostawa i montaż schodołaza lub innego urządzenia transportu pionowego - dla osób niepełnosprawnych poruszających się przy pomocy wózka inwalidzkiego – 18 000 zł,
- zakup, dostawa i montaż podnośnika transportowego – dla osób poruszających się przy pomocy wózka inwalidzkiego –7 000 zł,
- zakup, dostawa i montaż systemu automatycznego otwierania drzwi do garażu lub bramy wjazdowej na posesję (otwieranej na pilota) - osobie niepełnosprawnej poruszającej się na wózku inwalidzkim, będącej właścicielem lub współwłaścicielem przystosowanego samochodu, który prowadzi samodzielnie – 5 000 zł,
- zakup, dostawa i montaż szyn i ramp najazdowych – dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózku inwalidzkim –2 000 zł,
- zakup pralek automatycznych, suszarek - dla osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie z symbolem 05-R lub/i 10-N, kobiet po zabiegu mastektomii, osób po zabiegu „stomii” – 1000 zł,
- zakup chłodziarek – dla osób niepełnosprawnych chorujących na cukrzycę, w przypadku innych schorzeń powodujących konieczność przechowywania żywności lub leków w warunkach chłodniczych – 600 zł,
- zakup zmywarek – dla osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie z symbolem 05-R lub/i 10-N, kobiet po zabiegu mastektomii, osób po zabiegu „stomii” - 1 200 zł,
- zakup płyt indukcyjnych/gazowych – dla osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu wzroku w stopniu znacznym zamieszkującym samotnie lub z inną osobą niepełnosprawną –1 200 zł.
- zakup sprzętu ułatwiającego korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych:
- podnośnik wannowy mechaniczny – 1 500 zł,
- podnośnik wannowy elektryczny – 2 500 zł,
- siedzisko wannowe przenośne – 200 zł,
- taboret prysznicowy, krzesło toaletowe – 150 zł,
- nadstawka na muszlę ustępową – 150 zł,
- wózek toaletowy – 1 500 zł,
- mata antypoślizgowa – 80 zł,
W szczególnych i uzasadnionych pisemnie przez wnioskodawcę przypadkach, dofinansowaniem ze środków Funduszu mogą być objęte zakupy urządzeń, przedmiotów, robót lub inne czynności z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się niewymienione w wykazie. W celu ustalenia rzeczywistego kosztu przedsięwzięcia stanowiącego przedmiot dofinansowania należy do wniosku dołączyć planowany opis przedsięwzięcia oraz co najmniej dwie oferty cenowe od 2 różnych wykonawców. Kwota dofinansowania będzie ustalona indywidualne z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności, samodzielności oraz sytuacji finansowej wnioskodawcy.
IV WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wypełniony wniosek o przyznanie dofinansowania.
- Klauzula informacyjna RODO wnioskodawcy – załącznik nr 1
- Kopia aktualnego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność Wnioskodawcy (oryginał do wglądu).
- Kopia aktualnych orzeczeń o niepełnosprawności bądź orzeczeń równoważnych osób mieszkających z osobą niepełnosprawną (oryginał do wglądu).
- Zaświadczenie lekarskie (ważne jest 90 dni od dnia wystawienia), jeśli jest wymagane - załącznik nr 2
- Kopia pełnomocnictwa lub odpis postanowienia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego (oryginał do wglądu) w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna działa przez pełnomocnika lub opiekuna prawnego.
- Dwie oferty cenowe od 2 różnych sprzedawców.
V TRYB ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW:
- Złożenie pisemnego wniosku do PCPR w Mrągowie, ul. Warszawska 53, 11-700 Mrągowo bądź elektronicznie za pośrednictwem strony internetowej https://sow.pfron.org.pl/
- wniosek podlega weryfikacji pod kątem formalnym. W przypadku stwierdzenia braków/uchybień w złożonym wniosku, w terminie 10 dni od daty złożenia wniosku informuje się pisemnie Wnioskodawcę o stwierdzonych brakach/uchybieniach i wzywa do ich usunięcia w terminie 30 dni (licząc od daty odbioru informacji).
Nieusunięcie ich w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, - w indywidualnych przypadkach PCPR wzywa Wnioskodawcę do złożenia w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 14 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania, dodatkowych wyjaśnień w sprawie lub dostarczenia niezbędnych dokumentów,
- wnioski poprawne pod względem formalnym, pracownik PCPR przekazuje do Komisji ds. rozpatrywania wniosków w celu jego zaopiniowania i oceny czy wniosek jest zasadny merytorycznie.
- W przypadku gdy Komisja pod kątem zasadności opiniuje wniosek negatywnie, przedstawia go do rozpatrzenia Dyrektorowi PCPR. W przypadku negatywnego rozpatrzenia w terminie 7 dni zostaje wysłana informacja o odmowie przyznania dofinansowania wraz z uzasadnieniem,
- Dyrektor PCPR rozpatruje wniosek biorąc pod uwagę opinię Komisji,
- PCPR informuje pisemnie wnioskodawcę o przyznaniu dofinansowania w terminie 7 dni od dnia rozpatrzenia kompletnego wniosku, wraz ze wskazaniem kwoty przyznanego dofinansowania oraz z prośba o informację zwrotną dotyczącą przyjęcia bądź odmowy przyjęcia dofinansowania. Odmowę należy złożyć na piśmie,
- w przypadku przyjęcia dofinansowania Wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o posiadaniu wymaganej kwoty wkładu własnego,
- zostaje zawarta umowa cywilnoprawna pomiędzy Powiatem Mrągowskim a wnioskodawcą na dofinansowanie likwidacji bariery,
- przekroczenie kosztów ponad wysokość przyznanego dofinansowania, Wnioskodawca pokrywa ze środków własnych,
- rozliczenie dofinansowania likwidacji barier w komunikowaniu odbywać się będzie po:
- przedłożeniu faktury wystawionej przez sprzedawcę na Wnioskodawcę, zawierającej informację o uiszczeniu przez wnioskodawcę wkładu własnego lub przedłożenie dowodu wpłaty wnioskodawcy,
- przekazanie dofinansowania nastąpi w kwocie wynikającej ze zweryfikowanych dokumentów rozliczeniowych na wskazany rachunek bankowy sprzedawcy lub wnioskodawcy.
- wniosek podlega weryfikacji pod kątem formalnym. W przypadku stwierdzenia braków/uchybień w złożonym wniosku, w terminie 10 dni od daty złożenia wniosku informuje się pisemnie Wnioskodawcę o stwierdzonych brakach/uchybieniach i wzywa do ich usunięcia w terminie 30 dni (licząc od daty odbioru informacji).
§ 5
SZCZEGÓŁOWE ZASADY DOTYCZĄCE DOFINANSOWANIA USŁUG TŁUMACZA JĘZYKA MIGOWEGO LUB TŁUMACZA-PRZEWODNIKA
Celem wsparcia jest dofinansowanie usług tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika dla osób niepełnosprawnych wymagających jego pomocy, aby umożliwić im samodzielne funkcjonowanie. Tłumacz języka migowego służy pomocą osobom głuchym posługującym się polskim językiem migowym (PJM), systemem językowo-migowym (SJM) oraz sposób komunikowania się osób głuchoniemych (SKOGN).
I ZASADY UDZIELANIA OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM DOFINANSOWAŃ ZE ŚRODKÓW PFRON NA DOFINANSOWANIE USŁUG TŁUMACZA JĘZYKA MIGOWEGO LUB TŁUMACZA PRZEWODNIKA
- Dofinansowanie usług tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika przysługuje osobie niepełnosprawnej posiadającej orzeczenie o niepełnosprawności symbol 03-L:
- doświadczającej stale lub okresowo trudności w komunikowaniu się wynikających z niepełnosprawności,
- której potrzeby wynikające z niepełnosprawności, mogą być zrealizowane dzięki dofinansowaniu usług tłumacza języka migowego, co umożliwi lub w znacznym stopniu ułatwi osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontakty z otoczeniem.
- Dofinansowanie nie obejmuje refundacji kosztów poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie.
- Wniosek o dofinansowanie usług tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika rozpatrywany jest w terminie 7 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
- Usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika dofinansowane ze środków PFRON może wykonywać wyłącznie osoba, która jest tłumaczem wpisanym do rejestru Wojewody.
- Dofinansowaniu nie podlega świadczenie usług przez tłumacza w organach administracji publicznej oraz w innych jednostkach, które na mocy przepisów są zobowiązane do zapewnienia dostępu do ww. usług lub otrzymują dotację/subwencję, z której mogą być finansowane te usługi.
II WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA DO USŁUG TŁUMACZA JĘZYKA MIGOWEGO LUB TŁUMACZA PRZEWODNIKA
Wysokość dofinansowania usług tłumacza języka migowego lub tłumacza — przewodnika wynosi do 100,00 zł za godzinę świadczonych usług, przy czym nie może być wyższa niż 2% przeciętnego wynagrodzenia za godzinę jej świadczenia.
III WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wypełniony wniosek o przyznanie dofinansowania.
- Klauzula informacyjna RODO wnioskodawcy – załącznik nr 1
- Kopia aktualnego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność Wnioskodawcy (oryginał do wglądu).
- Zaświadczenie lekarskie (ważne jest 90 dni od dnia wystawienia), stanowi integralną część wniosku (str. 10)
- Kopia pełnomocnictwa lub odpis postanowienia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego (oryginał do wglądu) w przypadku, gdy osoba niepełnosprawna działa przez pełnomocnika lub opiekuna prawnego.
- Dokument potwierdzający wpis do rejestru tłumaczy języka migowego PJM, SJM, SKOGN
- Oferta na wykonanie usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika
IV TRYB ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW:
- Złożenie pisemnego wniosku do PCPR w Mrągowie, ul. Warszawska 53, 11-700 Mrągowo bądź elektronicznie za pośrednictwem strony internetowej https://sow.pfron.org.pl/
- wniosek podlega weryfikacji pod kątem formalnym. W przypadku stwierdzenia braków/uchybień w złożonym wniosku, w terminie 10 dni od daty złożenia wniosku informuje się pisemnie Wnioskodawcę o stwierdzonych brakach/uchybieniach i wzywa do ich usunięcia w terminie 30 dni (licząc od daty odbioru informacji).
Nieusunięcie ich w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, - w indywidualnych przypadkach PCPR wzywa Wnioskodawcę do złożenia w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 14 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania, dodatkowych wyjaśnień w sprawie lub dostarczenia niezbędnych dokumentów,
- wnioski poprawne pod względem formalnym, pracownik PCPR przekazuje do Komisji ds. rozpatrywania wniosków w celu jego zaopiniowania i oceny czy wniosek jest zasadny merytorycznie.
- W przypadku gdy Komisja pod kątem zasadności opiniuje wniosek negatywnie, przedstawia go do rozpatrzenia Dyrektorowi PCPR. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku w terminie 7 dni zostaje wysłana informacja o odmowie przyznania dofinansowania wraz z uzasadnieniem,
- Dyrektor PCPR rozpatruje wniosek biorąc pod uwagę opinię Komisji,
- PCPR informuje pisemnie wnioskodawcę o przyznaniu dofinansowania w terminie 7 dni od dnia rozpatrzenia kompletnego wniosku, wraz ze wskazaniem kwoty przyznanego dofinansowania oraz z prośba o informację zwrotną dotyczącą przyjęcia bądź odmowy przyjęcia dofinansowania. Odmowę należy złożyć na piśmie,
- w przypadku przyjęcia dofinansowania zostaje zawarta umowa cywilnoprawna pomiędzy Powiatem Mrągowskim a Wnioskodawcą na dofinansowanie usług tłumacza języka migowego lub tłumacza — przewodnika,
- rozliczenie dofinansowania odbywać się będzie po:
- przedłożeniu faktury/rachunku wystawionej przez tłumacza języka migowego na wnioskodawcę zgodnie z zawartą wcześniej umową,
- przekazanie dofinansowania nastąpi w kwocie wynikającej ze zweryfikowanych dokumentów rozliczeniowych na wskazany rachunek bankowy sprzedawcy lub wnioskodawcy.
- wniosek podlega weryfikacji pod kątem formalnym. W przypadku stwierdzenia braków/uchybień w złożonym wniosku, w terminie 10 dni od daty złożenia wniosku informuje się pisemnie Wnioskodawcę o stwierdzonych brakach/uchybieniach i wzywa do ich usunięcia w terminie 30 dni (licząc od daty odbioru informacji).
Formularze do pobrania:
- Wniosek o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Likwidacji barier architektonicznych w związku z indywidualny, potrzebami osób niepełnosprawnych.
- Wniosek o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Likwidacji barier technicznych w związku z indywidualny, potrzebami osób niepełnosprawnych.
- Wniosek o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Likwidacji barier w komunikowaniu się w związku z indywidualny, potrzebami osób niepełnosprawnych.
Metryczka
Wytworzono: | 2023-02-13 13:19 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 2023-02-01 12:04 | przez: Jarosław Grabowski |
Podmiot udostępniający: | Biuletyn Informacji Publicznej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie | |
Odwiedziny: | 2009 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.